Naziv
figurative theatre
Žanrovi
industrial​/​glitch​/​ebm
Follow

Figurative Theatre: The Power of Pessimism – Nature vs Nurture  Recenzija

Novi album niške kultne industrial/EBM ekipe Figurative Theatre “Power of Pessimism – Nature vs. Nurture” dolazi u pravom trenutku, kad izgleda da društvo dotiče dno moralne kaljuge a pojedinac u portazi za davno izgubljenim sopstvom grca u mraku bez nade za spas. Moć pesimizma se pojavljuje ne samo kao egzekutor surove stvarnosti nego i kao kontradiktoran vid rješenja, onog koje naravno, dolazi iznutra.

Turobni elektronski ritmovi najavljuju prvu, udarnu stvar „Hej Radniče!“, koja je za čudo u opusu ovog benda angažovana, ali kao takva je prava himna za koju bi volio da se vijori sa stadiona Radničkog! No, kad smo već kod radnika, pjesmu najavljuje niko drugi nego Cane, koji sa obližnje klupe namiguje radniku na skeli, dok numera prelazi u indusrtial himnu koji je odpjevao još jedan gost na albumu: Dario Seraval iz legendarne Borghesie, i dao joj ultimativni pečat. Hej Radniče je istinski bojni poklič, obespravljenog i sužnjeg, koji je stisnute pesnice pronašao snagu da ustane. Ovaj bojni poklič često zvuči kao Hej Ratniče, pa samim tim nameće pitanje, dali je radnik današnji ratnik, koji u nezavidnoj poziciji ostavljen od svih, mora sam da pronađe svog neprijatelja i da mu se suprodstavi. Vjerujem da će ova numera godinama dobiti i zasebni život jer album ne nastavlja u istom pravcu, bar naizgled.

Angažovane teme zamjenjuju mrak i tama, dok iz njih isplivava „Ona se igra s nožem“, izvrsna obrada Dobrog Isaka, a u suštini najbolji Joy Division koji se ikada snimio kod nas. Peđa Živanović svojim hladnim glasom kida pjesmu na sitne djeliće, dok se nakon nje rasplamsava industrial/glitch ludilo koje uz povremene goth i tamne uplive ne jenjava do kraja. Ovje dolazi ponajviše do izražaja zvuk koji je kreirao Vlada Popović, koji je potpuno na svijetskom nivou u domenu ovakve produkcije, a sam po sebi je uznemirujuć, reže poput noža obmotanog oko kanapa svezanog oko glave. Elektronski ritmovi i pržeće gitare su dodati ukrasi na tom kanapu i samo pojačavaju oštrinu situacije.

Upravo je ovaj uznemirujući zvuk kao i šira tematika albuma ono što je suština konceptualne priče Figurative Theatre. Krenuvši od radnika, od društva, FT se ne udaljava od angažovanog, već ga samo koristi kao jedan od aspekata koji ukazuje na odgoj koji je otišao daleko od prirode. A kad se skupi šaka i zagleda u sebe, iza sveg mraka pojedinac se vraća sebi, jedinom izvoru sopstvenog, koji će mu pružiti iskru svijesti i odaljiti ga od plastične civilizacije.

Da članovi FT nisu sami u svojoj spoznaji govori i ekipa prijatelja koji kao pridruženi članovi doprinose konačnom rješenju ove tamno duhovne zagonetke. Prije svega, Ljubiša Jovanović iz Katabazije unosi gotski dah, kao i elektro saveznik Mihajlo iz projekta Soulless Savvl sa witch house uplivima.

Zvučno i tematski, album “Power of Pessimism – Nature vs. Nurture” donosi industrial/glitch ludilo kakvo se kod nas nije čulo, sa konceptom i porukama koje seciraju, propituju, tjeraju na hod po ivici na kome se put povratka mora pronaći samostalno. To je i potreba za pronalaženjem odgvora u vječnom, antičkom, iznad postojećih sistema i pravila.

Uz sve to, čini se da su se članovi benda odlično zabavljali i da se ironičan smijeh crnog humora cerio tokom čitavog stvaralačkog procesa. Kad tome dodamo i zamisao da će na koncertima ovaj koncept dobiti još širi i tetralniji izgled, koji nikog ne ostavlja ravnodušnim, ostaje izvjesno da je Figurativ Theatre jedinstvena pojava na našoj sceni. Rijetka širokim ušima, ali toliko više, vrijedna svojim postojanjem i nesvakidašnjim kvalitetom.

A, ti radniče, odvrni ovo pa se zapitaj malo….

Tomislav Žegura